
zeby preambuly stalo sie zadosc:
1965 rok. Austin, miasto na poludniu Stanow Zjednoczonych. w glowach trojki nastolatkow - Roky (Erickson), Tommy (Hall), Stacy (Sutherland) - rodzi sie mysl, ktora dalaby upust ich owczesnej fascynacji srodkami oduzajacymi. jak pomysleli tak zrobili - perkusista Hohn Walton zasugerowal czlon "Elevators", utozsamiany z percepcyjnym przekraczaniem granic, "13th Floor" zarzucil natomiast sam Roky, tlumaczac go trzynasta litera w angielskim alfabecie. jako ze jest nia "M" grupe niejednokrotnie posadzano o promowanie marihuany. niemniej nawet z tak kontrowersyjnym imago (mrowia iloscia przygod, o ktorych moze innym razem) zespol nie doczekal sie takiej famy jak nie przymierzajac Beatlesi (;)), jednak wsrod wielu kregow - do dzis - cieszy sie (oczywiscie w pelni zasluzona) nieslabnaca popularnoscia. sama muzyka z kolei to niepowtarzalny rock psychodeliczny, ktorego absolutnym zwienczeniem bylo osobliwe akcentowanie przez Tommy'ego Halla, a osobliwe, bo na czajniku, ktory w istocie nadal brzmieniu naturalnej glebi. choc zespol w katalogu ma rownie interesujace "Easter Everywhere", to jednak debiut zapisal sie na kartach najwazniejszych plyt w historii rocka, to debiutanckie "You Gonna Miss Me" przez lata brylowalo na listach przebojow i to debiut zainicjowal pewien etap w muzyce. jak "The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators" cechowal sie garazem, nadajacym muzyce drapieznego charakteru i wspomnianej juz glebi, tak "Easter Everywhere" wprowadzilo grupe na spokojne wody, jednak jednoczesnie nie pozbawiajac jej agresji i punkowego ognia. dwa lata pozniej pojawilo sie jeszcze "Bull of the Woods", chcace trwac w najlepsze, ale okazalo sie kompletna klapa i zespol w temacie dzialalnosci na zawsze stoczyl sie w gluche odmety :]
tyle suchych faktow, troche pominietych, troche poprzekrecanych, ale - niewazne - teraz pora na Was. tradycyjnie: znacie, szanujecie, lubicie, ubostwiacie? osobiscie mam wydzielony dla nich niemaly boks w swoim sercu, a wraz z wiekiem doceniam ich co raz mocniej
